Der SKAL være styr på sikkerheden

Toyota

 

Toyota er kendt for høj effektivitet og konstante forbedringer. Her bliver der ikke gået på kompromis med sikkerheden. Netteam er fast samarbejdspartner og for nyligt installeret markedets førende firewall fra Cisco.

Som en af verdens absolut førende bilproducenter har Toyota altid fokus på sikkerhed. Det gælder også koncernens interne netværk, hvor Netteam har været med til at installere Cisco Firepower Next-Generation, som er markedets førende firewall. Det var et naturligt næste skridt, fortæller Niels Lynge, som er Senior Specialist, Systems & Infrastructure hos Toyota Danmark.

– Sikkerhed bliver i høj grad taget alvorligt i Toyota-koncernen. Det har altid spillet en stor rolle, men er i de senere år blevet vigtigere og vigtigere, siger Niels Lynge. Det gælder ikke mindst i forhold til den stærkt kompetetive bilbranches rivende strøm af nye produkter og teknologier, hvor Toyota som altid ligger forrest i feltet. For 20 år siden lancerede man verdens første serieproducerede hybridbil, Toyota Prius, der kører på en kombination af el og benzin. Og sidste år solgte Toyota godt 7.000 hybridbiler i Danmark, hvilket svarer til en markedsandel på cirka 90 procent.

 

Sikkerhed på alle områder

For godt to år siden introducerede den japanske bilgigant så verdens første dedikerede brintbil, Toyota Mirai. Her er eneste udledning fra udstødningsrøret rent vand. Og endnu flere nye teknologier er i støbeskeen – herunder biler med selvkørende teknologier. Det er gode eksempler på, hvorfor Toyota derfor altid sørger for, at alle sikkerhedssystemer er up to date. I forhold til koncernens danske netværk sørger den nye firewall fra Cisco for at skabe synlighed og bekæmper effektivt avanceret malware både før, under og efter et angreb. Netteam hjælper med løbende at vurdere trusselsbilledet og tilpasse systemet, så der er styr på sikkerheden helt fra hovedkontoret i København og ud til den enkelte slutkunde hos Toyotas knap 70 salgssteder rundt om i landet. Samtidig er der fokus på medarbejdernes personlige adfærd.

– Vi arbejder hele tiden med at udvikle vores sikkerhedspolitik. For eksempel er phishing oppe i tiden. Derfor har vi lavet nogle ‘falske’ phishing-tests, hvor vi sætter en baseline for, hvor mange brugere, der ryger i fælden og for eksempel klikker på et forkert link. Og så følger vi op med løbende undervisning og uddannelse af vores medarbejdere, forklarer Niels Lynge.

 

Sparringspartner på flere niveauer

Netteam er sparringspartner på alle relevante områder – også når Toyota samtidig benytter andre leverandører. Det fungerer rigtig godt.

– Netteam har igennem 14 år løst en lang række opgaver til vores fulde tilfredshed. Vi har nogle gode personlige relationer til deres konsulenter, og vi tager jævnligt en teknisk og faglig dialog om at finde de rigtige løsninger på forskellige udfordringer. For eksempel har vi lige opbygget nye showrooms med WiFi og IPads ude hos forhandlerne. Der var Netteam ikke leverandør, men agerede som sparringspartner på flere niveauer, siger Niels Lynge. 

Selv deltager Niels Lynge jævnligt på Netteams seminarer og er fast læser af Netteams nyhedsbrev om udviklingen på markedet.

– Det giver mig løbende input i forhold til forbedringer og afføder ofte spørgsmål fra min side. Så tager jeg en dialog med Torben Trier eller en anden af Netteams konsulenter. Jeg er jo ikke ekspert, men de er gode til at omsætte deres viden til mit sprog. Vores kontinuerlige samarbejde gør også, at vi ikke behøver at bruge spildtid på fortolkning, men kan gå lige på problemstillingerne, siger Niels Lynge.

 

Man skal gøre det, der er nødvendigt

For Toyota Danmark er det vigtigt at have troværdige samarbejdspartnere, som ikke forsøger at sælge dem noget, de ikke har brug for. Effektivitet og eliminering af spild ligger dybt i Toyotas virksomhedskultur. Det står ligefrem beskrevet som ‘just-in-time’ i koncernens produktionsfilosofi (også kendt som LEAN), at man “skal gøre det, der er nødvendigt, når det er nødvendigt”.

– Det er jo hele tiden en afvejning. Vi skal gøre det nødvendige, men ikke spilde ressourcerne. Og man får ikke et godt samarbejde med en leverandør, der oversælger. Det er vigtigt. Sælgere kan man finde mange af. Det svære er at finde en god samarbejdspartner, og dét er Netteam, siger Niels Lynge.

Læs mere om Cisco Firepower Next-Generation

Konstante forbedringer er nøglen til succes

Toyota er femten år i træk blevet kåret som de danske billisters foretrukne bilmærke målt på tilfredshed med både forhandlere og værksteder (AutoIndex/FDM/Loyalty Group). Succesen skyldes i høj grad en stærk virksomhedskultur med grundlæggende værdier om ‘konstante forbedringer’ og ‘respekt for mennesker’ (The Toyota Way) tilsat et strømlinet produktionssystem (LEAN).

Her er intet overladt til tilfældigheder. Hvis et autoriseret Toyota-værksted af en eller anden grund ikke reagerer prompte, når en slutkunde henvender sig med et problem, går der en ‘alarm’ i hovedkontoret. Herefter får værkstedet øjeblikkeligt en tilbagemelding med tilbud om hjælp fra centralt hold. Ved helt særlige tilfælde kan en bil blive trukket ind på hovedkontorets værksted, hvor den i særlige tilfælde bliver gennemgået af japanske eksperter. Hvis der for eksempel er brug for opdateringer pga. problemer med det danske klima, vil de nødvendige forbedringer efterfølgende blive implementeret i den fremtidige produktion.