Nedetid er “no go”

Xellia

 

Den internationale medicinalvirksomhed Xellia stiller skyhøje krav til it-sikkerhed og oppetid. Netteam har designet og servicerer Xellias forskellige netværk rundt om i verden.

 

Som international medicinalproducent har Xellia høje, ensartede standarder på tværs af alle afdelinger. Det gælder produktionen af sidstevalgs-behandlinger mod infektionssygdomme. Og det gælder i forhold til koncernens netværk.

 

– Alle vores softwareløsninger skal helst kunne bruges i alle lande, så tingene hænger sammen på tværs. Og sikkerheden er uhyrlig vigtig, siger netværkskonsulent Jörg Schmidt. Han forklarer, at Xellias netværk mellem 11 sites i 8 lande er opbygget af krypterede DMVPN-tunneller og ASA firewalls med Ciscos security-software. Alt er designet i samarbejde med Netteam.

 

– Vi har samarbejdet med Netteam siden årtusindeskiftet, og de kender næsten vores netværk bedre end os. Vi har ikke verdens største installation, men det er en god, simpel løsning, som giver høj sikkerhed og fungerer fremragende. Det er spot on i forhold til vores behov, siger Jörg Schmidt.

 

Netværket SKAL bare virke

Af hensyn til sikkerheden er Xellias netværk opdelt i separate enheder. Mail- og webserverne står i datacenteret i København, som servicerer mere end 1.500 medarbejdere rundt om i verden. Forretningsnetværket med interne ressourcer på de forskellige sites består af almindeligt LAN. Og så er der produktionsnetværket. Det er helt anden sag.

 

– Produktionen kører 24/7, så netværket SKAL bare virke. Og hvis det ikke virker, skal fejlen findes og rettes på et splitsekund. Bare få minutters nedetid koster rigtig mange penge, siger Jörg Schmidt. Når det handler om medicin, må der aldrig være fejl i produktionen. Her bliver alt logget, og selv ved små afbrydelser bliver produktet kasseret. Derfor er alle systemer redundante og kører med dobbelt eller tredobbelt sikkerhed. Og nedetid er ‘No Go’.

 

– Det er næsten umuligt for os at lukke produktionsnetværket ned. Hvis vi er heldige, kan vi få et par timer til service om året. Og vores almindelige netværk er også bøvlet at vedligeholde, for der er altid medarbejdere på i en eller anden tidszone, siger Jörg Schmidt. Derfor er det vigtigt at have en pålidelig samarbejdspartner. Det gælder også, når Xellia opretter nye afdelinger rundt om i verden. Her sørger Netteam for at sende præfigureret udstyr til lokationen.

 

– Vi overlader trygt de små detaljer til Netteam. De har stor erfaring med opsætningen, og når udstyret kommer frem, sætter vi det stort set bare i et rack og tænder. Så kører det. Det største problem er som regel at få udstyret igennem tolden, siger Jörg Schmidt og smiler.

 

Nyt site, samme løsning

Sidste år kom Xellias it-afdeling dog på massivt overarbejde, da virksomheden overtog en nedlagt fabrik med knap 93.000 kvadratmeter produktionsfaciliteter i Cleveland. Den skulle hurtigt op at køre, og Jörg Schmidt var selv i USA i 20 uger. Forretningsnetværket og medarbejdernes adgang til nettet blev sat op i samarbejde med Netteam, som løste nogle små konfigurationsproblemer fra hovedkontoret i Lynge. Helt anderledes gik det med produktionsnetværket.

 

– Vi havde desværre indgået en aftale med en amerikansk leverandør på produktionsnetværket. Det tog uendelig lang tid at få op at køre og var alt andet end en succes. Så da vi senere på året skulle bruge samme løsning på et nyt site i Budapest, bad vi Netteam om at give os en hånd. De satte det hele op hos sig selv og sendte det derned. Og så kørte det stort set med det samme, siger Jörg Schmidt. Han har da også tænkt sig fremover at samarbejde med Netteam. Her får han den service og sparring, han har brug for.

 

– Hos Netteam er de dygtige til at holde styr på vores netværk og er meget hurtige til at reagere, når vi har problemer eller skal have udbygget. De er alle sammen massivt certificeret, så vi skal ikke bekymre os, om vi nu får de rigtige svar og den rigtige hjælp hos Netteam. For det gør vi, siger Jörg Schmidt.