ASA-FirePower giver en topmoderne ZOO-oplevelse

Wifi forbinder mennesker og dyr

København Zoo har oprettet Wifi-zoner som et led i en langsigtet strategi, der skal give kunderne en topmoderne Zoo-oplevelse. Netteam yder ekspertrådgivning undervejs i processen.

Det er en helt almindelig torsdag formiddag, og København Zoo myldrer med liv. Men ikke kun i bure og indhegninger. I foyeren sidder nogle studerende og arbejder på en biologiopgave, i undervisningslokalerne inde bag ved er en børnehave i gang, og ovenpå summer det af aktivitet i kontor- og konferencelokalerne. Det hele er bundet sammen af Zoos nye Wifi-system, som foreløbig er placeret i udvalgte zoner og på sigt skal dække hele haven. IT-ansvarlig Jørgen Dinesen forklarer:

– Wifi-zonerne et skridt på vejen til at give kunderne en topmoderne Zoo-oplevelse. Vores arrangementsafdeling lægger hus til masser af teambuilding, arbejdsmøder, foredrag og VIP-rundvisninger, og erhvervskunderne forventer selvfølgelig et velfungerende trådløst netværk. Det har vi nu. Men vi er også i gang med at lave et nyt website i responsive design med målrettede, aktuelle informationer til dem, der befinder sig i haven. Og så har vi planer om forskellige virtual reality-løsninger men det er stadig på ideplan.

Innovativ formidling og sikkerhed

Der er i det hele taget mange muligheder, som skal afprøves i arbejdet med at opfylde Zoo’s vision om at være “landets førende kulturinstitution med hensyn til innovativ formidling og pædagogik”. Der er dog ingen tvivl om, at det stiller høje krav til sikkerheden med så mange private kunder koblet på netværket. Det er her, Netteam kommer ind i billedet som rådgiver og servicepartner. Netteam har bl.a. været med til at installere og konfigurere ASA-FirePOWER som muliggør optimal sikkerhed i en kompleks situation. Det handler især om logning af al trafik og muligheden for at spærre adgangen til ikke lødigt indhold.

– Vi har et behov for på en let måde at begrænse, hvad kunderne kan bruge vores Wifi-zoner til, så alle får en god oplevelse. Og så har vi selvfølgelig et sikkerhedsbehov i forhold til misbrug og hackerangreb. Dér har Netteam været en rigtig god sparringspartner. De giver altid kvalificerede svar og har været med til at finde de rigtige løsninger på vores konkrete behov, siger Jørgen Dinesen.

Eksperter på sit område

I det hele taget er han godt tilfreds med, hvordan Netteam formår at opfylde de skiftende krav, København  Zoo stiller til sine samarbejdspartnere i løbet af en sæson.

– I sommerhalvåret skal tingene bare klappe, og det gælder alt fra indgangen til de midlertidige isboder og vores website. I efteråret planlægger vi, og så installerer vi nyt fra januar til påske. De to gange, vi har haft brug for hurtig udrykning, har Netteams teknikere været der med det samme. Og i forhold til udviklingsopgaverne er de rigtig gode til både at give sparring og lære fra sig, så jeg ikke behøver at ringe en anden gang med samme problem. Det er vigtigt. Vi prøver at lave det meste selv, og når vi henter nogen ind, forventer vi, at de er eksperter på deres område, siger Jørgen Dinesen og tilføjer:

– Og det er Netteam.

 

Studerende 2